Dostępność cyfrowa to jedna z najważniejszych cech stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych rozwiązań cyfrowych. Dzięki niej mogą z tych rozwiązań wygodnie korzystać także osoby o różnym zakresie słuchu, ruchu, wzroku czy zdolności poznawczych.
Internet został stworzony w taki sposób, aby mógł z niego korzystać praktycznie każdy, niezależnie od sprzętu, oprogramowania, języka, lokalizacji, umiejętności.
Żeby jednak ta uniwersalność mogła zadziałać, to strony, aplikacje internetowe, aplikacje mobilne, a także programy, które umożliwiają tworzyć i zarządzać tymi rozwiązaniami, muszą spełniać określone zasady.
Jedną z tych zasad jest dostępność cyfrowa, czyli tworzenie rozwiązań cyfrowych tak zrozumiałych i prostych, żeby większość ludzi mogła z nich korzystać bez konieczności ich dodatkowego dostosowywania. Jednocześnie dostępność cyfrowa wspiera tych użytkowników, którzy korzystają ze specjalnych, dodatkowych rozwiązań.
Dostępność cyfrowa jest często traktowana jako rozwiązanie dla osób z niepełnosprawnościami. Tymczasem, w wielu sytuacjach, rozwiązania niezbędne dla osób z niepełnosprawnościami są przydatne dla każdego.
W Polsce obowiązuje Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych(ustawa o dostępności cyfrowej).
Mówi ona o obowiązku dostępności cyfrowej i obowiązku umieszczenie deklaracji dostępności strony internetowej i aplikacji mobilnej. Opisuje także zasady monitorowania dostępności cyfrowej i zasady postępowaniu w przypadku braku tej dostępności.
Wymagania WCAG (z ang. Web Content Accessibility Guidelines) to międzynarodowe standardy, które określają, jak uczynić treści internetowe bardziej dostępnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Składają się one z serii wytycznych, które są podzielone na trzy poziomy dostępności: A (najniższy), AA (średni) i AAA (najwyższy). Każdy poziom zawiera konkretne kryteria, które muszą być spełnione, aby treść była uznana za dostępną. Przestrzeganie wytycznych WCAG jest nie tylko kwestią zapewnienia równości w dostępie do informacji, ale jest również wymogiem prawnym w Polsce.
Poniżej w tabeli, która jest załącznikiem do ustawy z 4 kwietnia 2019 r. szczegółowe wytyczne dotyczące czterech zasad. Tabela ta jest równoważna z wytycznymi WCAG na poziomie AA (z niewielkimi ograniczeniami).
Tab.1 Wytyczne dla dostępności treści internetowych stosowane dla stron internetowych w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych
Zasada | Wytyczne | Kryterium sukcesu | Poziom |
1 - Postrzegalność | 1.1 Alternatywa w postaci tekstu | 1.1.1 Treść nietekstowa |
A |
1.2 Dostępność mediów zmiennych w czasie | 1.2.1 Tylko audio oraz tylko wideo (nagranie) |
A |
|
1.2.2 Napisy rozszerzone (nagranie) |
A |
||
1.2.3 Audiodeskrypcja lub alternatywa dla mediów (nagranie) |
A |
||
1.2.5 Audiodeskrypcja (nagranie) |
AA |
||
1.3 Możliwość adaptacji – Odpowiednia (zrozumiała) prezentacja zawartości | 1.3.1 Informacje i relacje |
A |
|
1.3.2 Zrozumiała kolejność |
A |
||
1.3.3 Właściwości zmysłowe |
A |
||
1.3.4 Orientacja – wyświetlanie treści w układzie poziomym, jak i pionowym |
AA |
||
1.3.5 Określenie prawidłowej wartości |
AA |
||
1.4 Możliwość rozróżnienia – Ułatwienie percepcji treści | 1.4.1 Użycie koloru |
A |
|
1.4.2 Kontrola odtwarzania dźwięku |
A |
||
1.4.3 Kontrast (minimalny) |
AA |
||
1.4.4 Zmiana rozmiaru tekstu |
AA |
||
1.4.5 Tekst w postaci grafiki |
AA |
||
1.4.10 Zawijanie tekstu |
AA |
||
1.4.11 Kontrast dla treści niebędących tekstem |
AA |
||
1.4.12 Odstępy w tekście |
AA |
||
1.4.13 Treści spod kursora lub fokusa |
AA |
||
2 - Funkcjonalność | 2.1 Dostępność z klawiatury | 2.1.1 Klawiatura |
A |
2.1.2 Brak pułapki na klawiaturę |
A |
||
2.1.4 Jednoliterowe skróty klawiszowe |
A |
||
2.2 Wystarczająca ilość czasu | 2.2.1 Możliwość dostosowania czasu |
A |
|
2.2.2 Wstrzymywanie (pauza), zatrzymywanie, ukrywanie |
A |
||
2.3 Ataki padaczki – Migotanie | 2.3.1 Trzy błyski lub wartości poniżej progu |
A |
|
2.4 Możliwość nawigacji | 2.4.1 Możliwość pominięcia bloków |
A |
|
2.4.2 Tytuły stron |
A |
||
2.4.3 Kolejność fokusu |
A |
||
2.4.4 Cel linku (w kontekście) |
A |
||
2.4.5 Wiele sposobów na zlokalizowanie strony |
AA |
||
2.4.6 Nagłówki i etykiety |
AA |
||
2.4.7 Widoczny fokus |
AA |
||
2.5 Sposoby wprowadzania danych | 2.5.1 Gesty punktowe |
A |
|
2.5.2 Anulowanie kliknięcia |
A |
||
2.5.3 Etykieta w nazwie |
A |
||
2.5.4 Aktywowanie ruchem |
A |
||
3 - Zrozumiałość | 3.1 Możliwość odczytania | 3.1.1 Język strony |
A |
3.1.2 Język części |
AA |
||
3.2 Przewidywalność | 3.2.1 Po oznaczeniu fokusem |
A |
|
3.2.2 Podczas wprowadzania danych |
A |
||
3.2.3 Konsekwentna nawigacja |
AA |
||
3.2.4 Konsekwentna identyfikacja |
AA |
||
3.3 Pomoc przy wprowadzaniu informacji | 3.3.1 Identyfikacja błędu |
A |
|
3.3.2 Etykiety lub instrukcje |
A |
||
3.3.3 Sugestie korekty błędów |
AA |
||
3.3.4 Zapobieganie błędom (kontekst prawny, finansowy, związany z podawaniem danych) |
AA |
||
4 - Kompatybilność | 4.1 Kompatybilność | 4.1.1 Parsowanie |
A |
4.1.2 Nazwa, rola, wartość |
A |
||
4.1.3 Komunikaty o stanie |
AA |
Sposoby osiągania kryteriów sukcesu oraz wskazówki do ich rozumienia przedstawione są w "Understanding Techniques for WCAG Success Criteria".
https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Understanding/understanding-techniques
Wytyczna 1.1 Alternatywa tekstowa: dla każdej treści nietekstowej należy dostarczyć alternatywną treść w formie tekstu, która może być zamieniona przez użytkownika w inne formy (np. powiększony druk, brajl, mowa syntetyczna, symbole lub jezyk uproszczony).
Wytyczna 1.2 Multimedia: należy dostarczyć alternatywę dla multimediów.
Wytyczna 1.3 Możliwość adaptacji: należy tworzyć treści, które mogą być prezentowane na różne sposoby (np. uproszczony układ wizualny), bez utraty informacji czy struktury.
Wytyczna 1.4 Rozróżnialność: użytkownik powinien móc dobrze widzieć bądź słyszeć treści - mieć możliwość oddzielenia informacji od tła.
Wytyczna 2.1 Dostępność z klawiatury: zapewnij dostępność wszystkich funkcjonalności za pomocą klawiatury.
Wytyczna 2.2 Wystarczający czas: zapewnij użytkownikom wystarczająco dużo czasu na przeczytanie i skorzystanie z treści.
Wytyczna 2.3 Ataki padaczki: nie należy projektować treści w taki sposób, aby prowokować ataki padaczki.
Wytyczna 2.4 Możliwość nawigacji: dostarczenie narzędzi ułatwiających użytkownikowi nawigowanie, znajdowanie treści i ustalanie, gdzie się w danym momencie znajduje.
Wytyczna 2.5 Metody obsługi: ułatw użytkowinikom obsługę funkcji za pomocą różnych danych wejściowych poza klawiaturą.
Wytyczna 3.1 Możliwość odczytania: treść powinna być zrozumiała i możliwa do odczytania.
Wytyczna 3.2 Przewidywalność: strony internetowe powinny otwierać się i działać w przewidywalny sposób.
Wytyczna 3.3 Pomoc przy wprowadzaniu informacji: istnieje wsparcie dla użytkownika, by mógł uniknąć błędów lub je skorygować.
Wytyczna 4.1 Kompatybilność: zmaksymalizowanie kompatybilności z obecnymi oraz przyszłymi programami użytkowników, w tym z technologiami wspomagającymi.
To zasoby, które zostały specjalnie zaprojektowane lub dostosowane, aby były łatwiejsze do użycia dla jak najszerszego grona odbiorców, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Celem takich materiałów jest zapewnienie równego dostępu do informacji i usług, niezależnie od indywidualnych ograniczeń użytkowników.
Brickfield Accessibility Toolkit to narzędzie służące poprawie dostępności treści kursów w Moodle. Automatycznie ocenia zawartość kursu pod kątem problemów z dostępnością i oferuje narzędzia do ich naprawy. Umożliwia również tworzenie bardziej dostępnych formatów plików, dzięki czemu nauczyciele mogą tworzyć bardziej dostępne i przyjazne dla wszystkich treści na platformie LeIA.
Narzędzie Brickfield Accessibility Toolkit oferuje kilka kluczowych funkcji:
Narzędzie dostępne jest w Szufladzie bloków (prawe menu), przed pierwszym użyciem trzeba dodać blok Accessibility Toolkit. Analiza błędów w materiałach trwa zazwyczaj kilka minut, przykład poniżej.
AllAccessible to automatyczne narzędzie ułatwień dostępu, które działa w tle. Narzędzie to wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do usuwania niedostępności w kodzie HTML. Ponadto zapewnia interfejs, który pozwala odwiedzającym na modyfikowanie swoich doświadczeń przeglądania. Pełny zestaw narzędzi ma na celu pomóc stronie w jak najściślejszym dostosowaniu do standardów WCAG 2.1.
Przycisk otwierający panel dostępności domyślnie znajduje się w prawym dolnym rogu strony (Rys. 2 pkt. 1). W nim użytkownik dostosowuje wygląd zawartości strony zgodnie ze swoją potrzebą lub koniecznością z powodu stanu zdrowia. Najważniejszą zakładką jest ta, w której można wybrać tryb (Rys. 2 pkt. 2), automatycznie skonfigurowany w narzędziu. Interfejs panelu dostępności został przygotowany w 22 różnych językach świata. Język interfejsu zmieniamy w prawym górnym rogu panelu (Rys. 2 pkt. 3).
Dokument tekstowy, który tworzymy w Wordzie, składa się z różnych elementów np. akapitów, rysunków, tabel. Edytor Word ma wbudowane narzędzie (tzw. inspektor dokumentów), które sprawdza część wymagań dotyczących dostępności.
W dokumencie Word w górnym pasku wybieramy Plik i zakładkę Informacje (Rys. 3 pkt. 1).
W zakładce Informacje klikamy kafel Wyszukaj problemy (Rys. 4 pkt. 1).
Następnie klikamy kafel Przeprowadź inspekcję dokumentu (Rys. 4 pkt. 2).
Na koniec klikamy przycisk Inspekcja (Rys. 5 pkt. 3).
Aby sprawdzić ułatwienia dostępu klikamy Wyszukaj problemy -> Sprawdź ułatwienia dostępu (Rys.4 pkt. 3).