Grupy umożliwiają organizację pracy na platformie szczególnie w kursach z dużą liczbą studentów. Grupy w LeIA odzwierciedlają grupy zajęciowe. W ramach przedmiotu możemy mieć różne grupy zajęciowe czy kursowe. Grupy w LeIA pełnią dość istotną funkcje w ramach niektórych aktywności. Dodatkowo może też dać dostęp do konkretnej aktywności, zasobu lub tematu tylko jednej grupie lub zestawowi użytkowników.
Istnieją w ramach kursu dwa poziomy grup
Istnieją trzy tryby grupowe:
W ramach grup możliwe jest korzystanie z grupowego czatu.
Zarządzanie grupami znajduje się w menu Uczestnicy a następnie z listy rozwijanej znajdującej się z lewej strony wybieramy Grupy.
W formularzu dostępnych jest kilka opcji, ale na potrzeby tego poradnika zajmiemy się w pierwszej kolejności tworzeniem grup a następnie automatycznym tworzeniem grup przydatnym, gdy chcemy zorganizować kilkuosobowe grupy projektowe czy zadaniowe.
Formularz do tworzenia grupy nie jest rozbudowany. Pierwszym elementem jaki należy podać to nazwa grupy. Powinna ona jednoznacznie opisywać grupę.
Numer ID grupy nie jest polem obowiązkowym, jest on wykorzystywany przy eksporcie danych lub przy synchronizacji czy integracji z innymi systemami.
Jeżeli wprowadzimy klucz dostępu to przy skonfigurowaniu metody zapisu do korzystania z grupowych kluczy dostępu wszyscy studenci zapisujący się na kurs przy użyciu tego klucza będą trafiali automatycznie do tej grupy. W ramach kursu można zdefiniować wiele grup.
Do czego można wykorzystać grupowe klucze dostępu? Jeżeli w przedmiocie mamy wiele potoków czy grup zajęciowych nie ma konieczności tworzenia nowego kursu dla każdej z grup, jeżeli chcemy udostępniać te same materiały dydaktyczne. Możemy zdefiniować osobne grupy zajęciowe. Aby tego dokonać należy zmienić dodatkowo ustawienie w kursie. W tym celu w Administracji kursem -> Edytuj ustawienia w sekcji Grupy należy wybrać jedną z opcji.
Do dyspozycji mamy trzy opcje:
Do dyspozycji jest jeszcze opcja Wymuś istnienie grup. Jeżeli ustawiono tryb grup Wymuszone, wtedy ten tryb będzie zastosowane w każdej aktywności w kursie. Ustawienie trybu grup przy poszczególnych aktywnościach będzie ignorowane. Opcja wymuszania grup może powodować błędy w przypadku pojawienia się osoby nie przypisanej do grupy. Nie włączając tej opcji będzie można zdecydować w której aktywności chcemy prace w grupach a w której nie.
Automatyczne tworzenie grup jest dość wygodną formą tworzenia małych grup w ramach kursu. Do dyspozycji mamy dwie opcje tworzenie grup:
Nazwa grupy jest tworzona automatycznie. Schemat nazw polega na dodaniu znaku @ na końcu nazwy grupy w celu zastosowaniu schematu np. Grupa A, Grupa B … . jeżeli użyjmy na końcu nazwy grupy symbolu # to grupy będą numerowane w następujący sposób: Grupa 1, Grupa 2 … .
Do dyspozycji jest jeszcze parę opcji dodatkowych:
Funkcja Raporty na platformie Moodle to narzędzie umożliwiające nauczycielom, administratorom i innym uprawnionym użytkownikom monitorowanie postępów studentów, aktywności w kursach oraz ogólnej wydajności i statystyk na poziomie kursu lub całej platformy. Zakładka Raporty dostępna jest na belce kursu obok Ocen.
Raport studentów, zapisali sie na przedmiot, ale nie weszli na stronę kursu
Dają dostęp do szczegółowych logów dotyczących działań użytkowników na platformie. Można dzięki nim śledzić dokładne czynności wykonane przez użytkowników, takie jak przeglądanie stron, edytowanie treści czy dodawanie postów.
Raporty logów dostępne są w 2 wersjach Logi, posiadający kilka filtrów (Rys. 3) oraz Bieżące logi, pokazujący ostatnie zdarzenia na kursie w formie tabeli.
Umożliwia śledzenie, jak często i w jaki sposób studenci korzystają z różnych zasobów i aktywności w kursie. Przykładowo, można zobaczyć, ilu studentów i kiedy przeglądało materiały, uczestniczyło w quizach, forum itp.
Skupia się na aktywności poszczególnych uczestników w kursie. Pozwala zobaczyć, które zasoby zostały przez nich odwiedzone, które zadania wykonane i na jaką ocenę.
Umożliwia sprawdzenie, którzy studenci brali udział w wybranych aktywnościach. Może być używany do monitorowania zaangażowania studentów w konkretne elementy kursu.
Umożliwia wygenerowanie raportu z podziałem na wpisy i/lub wyświetlenia dla wszystkich lub uczestników o wybranej roli na kursie (np. Prowadzących) z wybranego okresu czasu.
Umożliwia wygenerowanie raportu (wymaga chwili oczekiwania w zależności od objętości kursu) odnośnie zamieszczonych materiałow i aktywności na kursie. Materiały są oceniane pod kątem pod kątem ich dostępności. Raport można pobrać jako tabelę w różnch formatach.
Raporty w Moodle są niezwykle wszechstronnym narzędziem, które pozwala na dogłębną analizę aktywności i wyników zarówno studentów, jak i kursów, co jest kluczowe dla efektywnego nauczania online.